Martin Setvák, ČHMÚ Při fotografování úplného zatmění Slunce je největším problémem značný kontrast mezi partiemi koróny, těsně přiléhajícími k okraji slunečního kotouče, a jejími vzdálenějšími částmi. Běžnými prostředky získáme buď snímky, kde je dobře prokreslena vnitřní koróna a vnější zcela chybí, nebo je naopak vnější koróna naexponována dobře, avšak vnitřní partie jsou zcela přeexponovány. Při fotografování profesionálními prostředky se tento problém obchází tzv. radiálními filtry, které mají největší hustotu ve středu a směrem k okraji hustota filtru postupně klesá. Tyto filtry jsou však nesmírně nákladné, a tak v amatérských podmínkách přichází ke slovu jiné metody, které tento problém řeší. Jedním z možných přístupů je nafotografování série snímků různou expoziční dobou a jejich následné zpracování formou "sendviče" některým vhodným softwarem pro práci s digitálním obrazem (např. Photoshop, Corell, IDL/ENVI, aj.). Autor této stránky se do značné míry nechal inspirovat článkem Eclipse Photography in the Digital Age, který ve Sky & Telescope, leden 1998 (strana 117 až 120) otiskl Gerald Pellet. Cílem úprav je jednak vyvážení jasu vnitřních a vzdálenějších partií koróny, jednak zvýraznění struktur koróny, které jinak zanikají v její záři. Popis zpracování je určen spíše pro ty, kteří mají se zpracováním digitálního obrazu alespoň základní znalosti; v textu ponechávám anglické názvy jednotlivých funkcí Photoshopu (sám pracuji s anglickou verzí a neznám přesně použité překlady jednotlivých funkcí). Všechny snímky, fotografované na inverzní materiál
Fujichrome Velvia 50 (RVP) zrcadlovým teleobjektivem ZM-6A 6.3/500,
byly nejdříve zdigitalizovány v CD-FOTO BLER,
a to jednak technologií Kodak Photo CD, jednak na
bubnovém skaneru ScanMate 11000. Následovalo jejich
zpracování v Adobe
Photoshopu (verze 4.01). Prvním krokem bylo převedení všech
snímků do jednotného měřítka (aby na všech snímcích byl stejný
průměr kotouče Slunce, resp. Měsíce) a jejich následné vystředění
a oříznutí na jednotný formát (rozměr snímku). Následovalo
jasové vyvážení (aby černá byla "právě" černou, a aby
na jednotlivých snímcích částečné fáze zatmění byl stejný jas a barevné
podání Slunce). Z takto připravených snímků pak bylo zvoleno pět
různých expozic (1/15 sec, 1/8 sec, 1/4 sec, 1/2 sec
a 1 sec) pro další zpracování. Ze všech pěti snímků byly vytvořeny pomocné snímky
metodou "neostré masky" (konkrétně funkcí "radial
blur filter" s délkou průměrovaného oblouku 10 stupňů). Pro všech pět takto vzniklých dvojic byla od originálního
snímku odečtena "radiální neostrá maska" (apply image - substract,
offset=128, scale=1), takto vzniklý rozdíl snímků vypadal následovně: a "radiální neostré masky" (bez dalších úprav) Dalším krokem byla úprava takto vzniklých
"rozdílů" - nejprve kontrastu: a "radiální neostré masky") po úpravě kontrastu Z tohoto snímku (resp. všech pěti zpracovávaných
expozic) pak byl následně odstraněn střed (vyjmutím oblasti těsně
kolem okraje kotouče Měsíce), zhlazena oblast vně koróny a odfiltrován
šum snímku, výsledek vypadá následovně: přefiltrování (zhlazení) vnějšího okolí koróny a odstranění šumu Jelikož Photoshop 4.01 neumí najednou
sečíst více jak dva snímky, pro další zpracování bylo všech pět
originálních snímků a všech pět upravených "rozdílů"
přesunuto na pracovní stanici SGI Indigo2. Tam byl z originálních
snímků vytvořen pomocí softwaru IDL/ENVI jednak "průměr
originálů" (postupně pro červenou, zelenou a modrou složku
snímku, výsledky byly opětovně složeny do nového RGB obrázku),
jednak "průměr upravených rozdílů", výsledky byly uloženy
opět do formátu TIFF a ke konečnému zpracování ve Photoshopu
přesunuty zpět na PC. Závěrečným krokem bylo zkombinování "průměru
originálů" s "průměrným rozdílem". Ve Photoshopu
byla zvolena funkce apply image - overlay, zdrojovým snímkem byl
"průměru originálů", překládanou maskou byl "průměrný
rozdíl". Hodnota "opacity" (čili cosi jako hustota
nebo propustnost masky) byla postupně volena od 10% do 100% (s krokem
10%) - čím vyšší hodnota, tím větší vliv masky na výsledný snímek.
Zde jsou ukázky takto vzniklých snímků pro různé hodnoty "opacity": Tak, a jsme u konce. Zbývá obligátní větička:
všechny snímky zde uvedené jsou určeny pouze pro prohlédnutí, jakákoliv
jejich další distribuce či komerční využití nejsou dovoleny. Pokud
máte zájem o mozaiku snímků, uvedenou na začátku této stránky
(ve formátu A4), obraťte se na pražské
planetárium nebo na Štefánikovu
hvězdárnu na Petříně, kde si ji můžete zakoupit (žádné
"procento" za tyto fotky nemám, dělal jsem je jen pro radost
sobě a druhým, tak tento odkaz neberte jako "skrytou
reklamu" :o) ...). |